Decizia definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție pronunțată miercuri, prin care Gigi Becali a pierdut dreptul de a mai folosi marca „Steaua” în favoarea Ministerului Apărării Naționale, duce – spun experții – la dispariția de facto al celui mai important club de fotbal din România. „Marca este un complex care înseamnă multe lucruri: denumire, emblemă, palmares, culori, elemente grafice etc. Becali a pierdut marca Steaua, deci toate aceste lucruri, în mod normal. Dacă nu se va înțelege cu proprietarul, adică ministerul, nu va mai avea voie să folosească niciun element care poate produce confuzie între propria lui marcă și marca Steaua”, a explicat pentru ProSport fostul șef al Fiscului, Sebastian Bodu, care este și jurist. „Concret, Becali va trebui să renunțe la absolut tot ceea ce ar putea produce asociere cu marca Steaua a MApN. Dacă nu va face asta, folosind decizia de miercuri, ministerul îl poate da în judecată pentru a-l sili să renunțe la eventuale asocieri cum ar fi păstrarea numelui”, a adăugat Bodu.
Ce reacție vor avea suporterii Stelei în cazul în care echipa din Ghencea nu va mai putea folosi brand-ul Steaua?
Surse ProSport au dezvăluit că latifundiarul din Pipera, acum încarcerat după ce a primit trei condamnări pentru diverse infracțiuni, a făcut o cădere nervoasă la aflarea veștii și a jurat că nu va discuta nimic cu reprezentanții ministerului. Becali ar intenționa să renunțe la siglă, culori și palmares, urmând să folosească doar rezultatele obținute din 2004, de când a preluat el clubul.
Clubul lui Becali va pierde și sponsorii
Dacă Becali nu se răzgândește, noua sa echipă nu se va mai numi Steaua. Nici denumirea CCA nu este disponibilă din același motiv ca și în cazul Steaua: ține de MapN. Probabil că nici soluții hibrid de genul „FC Armata” n-ar fi acceptate de minister. De-a lungul ultimilor ani, inclusiv suporterii steliști supărați pe Gigi Becali au avansat, ca variantă de nume pentru echipă, „FC Pipera Voluntari”, dar e evident că patronul va evita o asemenea variantă.
În baza deciziei luate de instanță, noua echipă nu va mai avea culorile roșu și albastru, va pierde dreptul de a folosi actuala emblemă, va păstra în palmares 4 dintre cele 25 de titluri și una dintre cele 21 de Cupe ale României. Noua formație nu va mai putea trece în palmares Cupa Campionilor câștigată în 1986 și Supercupa Europei din 1987.
City Insurance, sponsorul Stelei, ar putea renunța la sponsorizarea echipei din Ghencea, dacă echipa campioană va pierde brand-ul
Echipa lui Becali va rămâne cu patru titluri de campioană (2005, 2006, 2013 și 2014), Cupa României din 2011, două Supercupe ale României (2006 și 2013), plus semifinala de Cupă UEFA din 2006, pierdută cu Middlesbrough.
Pe lângă pierderile legate de brand, echipa lui Gigi Becali va suferi, cu siguranță, pierderi economice importante. În condițiile în care branduri precum City Insurance, Bigotti, Medsana, Nike sau Ceresit și-au asociat imaginea cu Steaua București, e greu de crezut că vor mai continua contractele și cu noua echipă, ceea ce ar putea duce la procese lungi, din cauza nerespectării clauzelor contractuale de către clubul de fotbal.
„Dacă nu se înțeleg în 2-3 săptămâni, Steaua își schimbă numele”
Un expert în drepturi de autor și proprietate intelectuală contactat de ProSport a explicat situația creată după decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție: „E posibil ca Steaua să fie obligată să își schimbe numele. Dacă părțile nu se înțeleg, atunci totul e clar. Steaua nu va avea dreptul să mai folosească brandul, sigla, culorile și palmaresul. Iar dacă în 2-3 săptămâni, cât timp va fi redactată hotărârea, nu se ajunge la o înțelegere, atunci Steaua va fi obligată să renunțe la legăturile cu vechea echipă”. Ce se întâmplă dacă Becali va continua să folosească marca Steaua fără acordul MApN? „E problematic, pentru că Armata va da în judecată societatea care administrează clubul, societate pasibilă de amenzi foarte mari”, explică expertul contactat de ProSport.
Becali trebuie să negocieze cu MApN pentru a păstra brand-ul Steaua București
Aceeași poziție a avut-o și un reprezentant al Casei de Avocatură Milcev Burbea, care a reprezentat MApN în acest proces. „A fost anulată o marcă incorect înregistrată, fără acordul Armatei. Se va pune problema folosirii acestui brand , dar situația e incertă. Vor exista efecte, dar deocamdată nu se știe care vor fi acestea. Pe înțelesul tuturor, e ca și cum ai avea în proprietate un apartament, dar nu mai ai voie să faci reparații în el. Trebuie să existe bunăvoință de negociere pentru a ajunge la o concluzie mulțumitoare pentru toată lumea”.
Dinamo devine cea mai titrată echipă în activitate atât pe plan intern, cât și internațional
În planul fotbalului românesc, cea mai importantă consecință a acestor evenimente va fi aceea că Dinamo devine cea mai titrată echipă în activitate. Steaua, brand cu 21 de titluri și 20 de Cupe ale României, nu va mai activa. Noua echipă a lui Gigi Becali va avea în palmares 4 titluri și o Cupă. Dinamo, în schimb, va avea 18 titluri și 13 Cupe ale României.
Dinamo va deveni și cea mai titrată echipă în activitate pe plan internațional. Cu o semifinală de Cupa Campionilor în 1984 și o semifinală de Cupa Cupelor în 1990, Dinamo va depăși noul club al lui Becali, care are doar o semifinală de Cupa UEFA în 2006.
ȘTIAȚI CĂ‚ AVEM O PAGINĂ‚ DE FACEBOOK DEDICATĂ‚ STELEI?
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER